Siunčiu dalį švietimo įstaigų buhalterių kreipimosi, manau, kad ir kiti biudžetinių įstaigų buhalteriai yra užmiršti, todėl siūlau netylėti, primint apie save įvairioms institucijoms...
Lietuvos respublikos švietimo ir mokslo ministrui p. Algirdui Monkevičiui
Lietuvos respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministrei p. Vilijai Blinkevičiūtei
2008 -10 - 08
K R E I P I M A S I S
Į Jus kreipiasi ......... miesto ir rajono bendrojo lavinimo mokyklų vyr. buhalterės dėl darbo užmokesčio padidinimo.
Kai 1996 metais ....... miesto bendrojo lavinimo mokyklos tapo finansiškai savarankiškos, vyriausiųjų buhalterių tarnybiniai atlyginimai buvo nustatomi 10 - 20 procentų mažesni nei mokyklos vadovo, bet vėliau vyr. buhalteriams buvo nustatyti tarnybinių atlyginimų koeficientai, nepriklausomai nuo vadovo. Šiuo metu vyr. buhalterių atlyginimai yra mažesni 50 – 60 procentų. Manome, kad tai yra per didelis skirtumas. 2006 m. birželio 29 d. Lietuvos Respublikos vyriausybės nutarimo Nr. 643 pastabų 1 punkte vėl atsirado nuostata, kad vyr. buhalterių tarnybiniai atlyginimai nustatomi 10 – 20 procentų mažesni už vadovų, tačiau jie neturi viršyti 18 bazinės algos dydžių, bet jau 2006 m. spalio 16 d. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro įsakyme Nr. ISAK – 1991 tos pastabos neliko ir vyr. buhalteriams buvo nustatytos tarnybinio atlyginimo koeficiento “šakutės“ nuo minimalios algos dydžio iki 18 bazinės algos dydžių. Jeigu vadovo atlyginimas priklauso nuo mokinių skaičiaus, turimos kategorijos ir darbo stažo, tai vyr. buhalterio atlyginimas priklauso tik nuo vadovo, nes pagal dabar nustatytas “šakutes” vadovas gali vyr. buhalteriui nustatyti net ir minimalios mėnesinės algos dydžio tarnybinį atlyginimą.
Visose miesto mokyklose dirba tik vienas vyr. buhalteris, kuris atlieka ir ekonomisto, ir kasininko, ir buhalterio darbą, nors pagal Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2003 m. sausio 9 d. įsakymu Nr. 22 patvirtintus etatų normatyvus ir mūsų mokyklose esantį mokinių skaičių turėtų būti vyr. buhalterio, buhalterio ir kasininko etatai. Kadangi dirbame po vieną žmogų , neturime sąlygų atostogauti visą mėnesį, esame priverstos atostogauti dalimis, net ir sirgdamos ir atostogaudamos esame kviečiamos į darbą.
Mokyklose darbo krūvis vyr. buhalteriams nuolat didėja. Ypač darbo krūvis padidėjo dėl šiuo metu Lietuvos Respublikos vyriausybės vykdomos pedagoginių darbuotojų darbo užmokesčio didinimo programos. Pedagoginiams darbuotojams darbo užmokestį ( tarifikaciją ) reikia perskaičiuoti per metus kelis kartus, o šis darbas reikalauja ypač daug rankinio darbo, nes tam dalykui kompiuterinių programų neturime. Kai darbo užmokesčio padidėjimas buvo pradėtas mokėti iš Privatizacijos fondo, darbo užmokesčio apskaita padvigubėjo, nes reikia atskirai skaičiuoti darbo užmokestį iš biudžeto lėšų ir atskirai iš Privatizavimo fondo lėšų. Netgi Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras savo raštu 2008 – 06 – 16 Nr. SR-71-06-49 yra pripažinęs, kad Privatizavimo fondo lėšų procedūros yra gana sudėtingos ir šių lėšų skyrimas yra susijęs su papildomu darbo krūviu.
Su kiekvienu papildomu lėšų finansavimo šaltiniu – Privatizavimo fondo, Nacionalinio egzaminų centro, mokyklose vykdomų projektų – darbo krūvis nuolatos didėja.
Šiuo metu šalyje prasideda buhalterinės apskaitos sistemos reforma, ir dėl to buhalterinis darbas tampa vis sudėtingesnis. Naujoji apskaita bus pradėta 2009 – 2010 metais, todėl mes už tokį atlyginimą dirbti nesutinkame.
Tikimės, kad atsižvelgsite į mūsų kreipimąsi, kadangi mokyklose dirbančių buhalterių nėra tiek daug. Manome, kad mūsų atlyginimų padidinimui labai didelių lėšų nereikės ir didelių sunkumų biudžetui nesusidarys.
Nesulaukus teigiamų pokyčių, privalėsime sekti pedagogų pavyzdžiu – streikuoti.
Ir dar
Keičiu buhalterės darbą į bibliotekininkės
Paklausus bibliotekininkės, ar sutiktų dirbti buhalterės darbą, atsakytų: „Ne“. O manęs paklausus, ar sutikčiau dirbti bibliotekininke, drąsiai atsakyčiau: „Taip“. Toks mano kategoriškumas galbūt ne vienam sukeltų šypseną, bet aš taip nemanau.
Lietuvos Respublikos Vyriausybės vykdoma biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo užmokesčio didinimo programa nepalieka abejonių, kad dirbti bibliotekininku labiau apsimoka pagal darbo sudėtingumą, atsakomybę ir atlygį. Pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo Nr. 511 „Dėl biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos tobulinimo“ parengtą projektą nuo 2009 metų sausio 1d. mokyklos bibliotekininko darbo užmokesčio koeficiento maksimalus dydis bus 23 BMA dydžio. Jis didėja daugiau kaip 50%. Buhalterio pareigų darbo užmokesčio koeficiento maksimalus dydis yra 18 BMA dydžio. Vadinasi, lieka nepakitęs.
Daugelyje mokyklų yra du bibliotekininkių etatai, o buhalterių tik po vieną. Nuo 2009 metų sausio 1 d.pagal parengtą projektą didės atlyginimai pedagogams- 10%, kultūros, meno darbuotojams- 17-50%, socialiniams darbuotojams- 30%, sveikatos priežiūros specialistams- 20%. Nedidėja tik „kitiems” biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojams. Gaila, tačiau buhalteris taip pat priklauso „kitiems” darbuotojams.
Nors turiu 12 metų vyr. buhalterio mokykloje darbo patirtį ir mėgstu savo darbą, tačiau dėl akivaizdžios socialinės neteisybės būsiu priversta pakeisti. Kviečiu biudžetinių įstaigų ir organizacijų buhalteres sekti mano pavyzdžiu, nes buhalterio darbas tampa neperspektyvus, netgi bevertis. Gal mano pavyzdys užkrės? Ir gal tuomet, kai nebus kam apskaičiuoti ir išmokėti algų, valdininkai susimąstys, kodėl taip atsitiko.