2003-05-05 16:29
artas71
O yra tokia tūlo pono Vito Vasiliausko nuomonė
Pozicija
Vitas Vasiliauskas
Kam jaukiau šešėlyje?
Vitas VASILIAUSKAS, finansų viceministras
Šešėlio reikia verslui, kuris išmoko naudotis lengvatomis, tačiau neišmoko padoriai konkuruoti.
Aną savaitę Lietuvos pramonininkų konfederacija (LPK) nemažą dalį energijos skyrė viešiesiems skundams dėl neva augančios mokesčių naštos, kuriuos pramoninkai papildė ir grėsmingais įspėjimais, kad verslas traukiasi į šešėlį. Kaip „įkaltis“ pateiktas mokesčių sąrašas, kuris, LPK skaičiavimu, nuo 16 punktų pailgėjo iki 27.
Šis „geležinis“ argumentas turėjo įtikinti visuomenę, jog mokesčių našta apsunko. Tačiau tai visuomenei gali kilti ūpas pasidomėti, kokie yra tie naujieji mokesčiai.
Pavarčiusi senesnius teisės aktus ir palyginusi juos su 2003 m. galiojančiais įstatymais, skaityti ir skaičiuoti mokanti visuomenės dalis iš tikrųjų atrastų ne 11, o tik du naujus mokesčius - azartinių lošimų bei virškvotinio cukraus mokestį. Pirmasis atsirado legalizavus lošimus ir šalies pramonei jokio poveikio neturėtų daryti (nebent pramonė verstųsi lošimo kauliukų gamyba). Antrasis - mokestis už virškvotinį cukrų - irgi nekelia problemų, nes niekas virškvotinio cukraus negamina. Kiti ekspertų atrasti „naujieji“ mokesčiai yra ne kas kita, o tik pavadinimus pakeitę dešimtmetį egzistavę mokesčiai. Pavyzdžiui, senasis akcizo mokestis, dabar taikomas tik alkoholiui, tabakui ir degalams, nors anksčiau akcizu buvo apmokestinta net 11 objektų. Kai kurios buvusios akcizinės prekės (pvz., elektros energija) nuo šio mokesčio visai atleistos, o kai kurioms (erotikos leidiniams) imta taikyti apyvartos mokestį. Nors esmė nepakito, tarifas nepakilo, akcizas pramoninikų minimame sąraše „suskilo“ į du mokesčius. Taip atsitiko ir su žyminiu mokesčiu, kuris virto dviem mokesčiais - žyminiu, mokamu teismams, ir rinkliavomis, jei mokama už kitas valstybės paslaugas.
Skaičiuodami „pailgėjusio“ mokesčių sąrašo punktus, pramonininkų ekspertai nepamiršo nei senojo fizinių asmenų pajamų mokesčio, kurio nebėra, nei jį pakeitusio gyventojų pajamų mokesčio, tokiu būdu atrasdami net du pajamų mokesčius.
Laimei, didžioji verslo ir ne verslo visuomenės dalis iš savo patirties žino, kad realybėje, priešingai nei LPK skaičiavimuose, egzistuoja ne du, o tik vienas pajamų mokestis. Tačiau, matyt, ir jai neaišku, ko siekia pramoninikai, baugindami, kad verslas trauksis į šešėlį. Juolab kad faktai rodo priešingą tendenciją: įsigaliojus naujajam Gyventojų pajamų mokesčio įstatymui, kuris padidino neapmokestinamąjį minimumą iki 290 Lt ir sumažino šio mokesčio bazę 1,2 mlrd. Lt, faktinės šio mokesčio pajamos beveik nesumažėjo: pernai iki balandžio 1 d. iš šio mokesčio gauta 586 mln. Lt, o šiemet - 577 mln. Lt. Tai reiškia, kad padidėjo darbo užmokestis ir kad padaugėjo darbo vietų. Ir dar - kad modernus, lengvatų ir mokestinių išimčių neišpaikintas verslas traukiasi iš šešėlio. Moderniam verslui nebėra reikalo ten tūnoti, kai mokesčių našta, nepaisant LPK „atradimų“, realiai mažėja. Mūsų žiniomis, šį faktą turėtų patvirtinti ir Laisvosios rinkos instituto skelbiama simbolinė laisvės nuo mokesčių diena, kuri šiemet išauš šiek tiek anksčiau nei pernai.