www.lpept.lt/download/files/LPEPT_20060612_39-V-46.pdf
www.las.lt/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=41
Atsakymai, padedantys suprasti
1. Kuo skiriasi modernusis tramvajus nuo daugeliui žinomo tramvajaus Latvijos miestuose (Rygoje, Daugpilyje)?
Pirmiausia, modernusis tramvajus nuo “latviškojo” skiriasi estetiniu požiūriu. Šiuolaikinis jo dizainas suteikia viešajam transportui naujoviškumo. Keleivių komforto požiūriu modernusis tramvajus yra erdvesnis, patogesnis, tyliau važiuoja, ryškesnis vidaus apšvietimas. Šio tramvajaus vagonų grindys yra žemos t.y. be laiptelių, todėl į jį yra lengviau įlipti ir iš jo išlipti. Techninių duomenų požiūriu tramvajus yra greitesnis, saugesnis bei patikimesnis. Kartu tai puiki priemonė, įgalinanti pagyvinti viešojo transporto tinklą, modernizuoti stoteles ir stotis, pagerinti visuomeninių erdvių kokybę.
2. Ar reikės keisti kelių eismo taisykles, kuriose nieko nesakoma apie tramvajų eismą?
Taip, į lietuviškąsias kelių eismo taisykles reikės įtraukti tramvajaus įspėjamųjų šviesų taisykles. Tiesa, šios taisyklės yra labai panašios į tas, kuriomis naudojamasi automobilių eismui reguliuoti. Be to, reikės įrašyti tramvajų eismo pirmumą apibrėžiančias taisykles bei taisyklę, draudžiančią kitoms transporto priemonėms važiuoti bei sustoti tramvajui skirtame kelyje.
3. Ar modernios viešojo transporto priemonės įvedimas padės stabilizuoti/ padidinti keleivių pervežimus?
Taip, moderniuoju tramvajumi siekiama pasiūlyti alternatyvą nuosavam automobiliui. Tai bus punktuali, patogi bei savo išvaizda patraukli transporto priemonė, galinti padidinti keleivių skaičių, neprarandant jau esamų. Tramvajus taptų patrauklus keliauti ir tiems, kurie paprastai jokiu kitu viešuoju transportu nesinaudoja. Šią viešąją transporto priemonę galėtų pamėgti ir automobilių savininkai, pastoviai nerandantys vietos stovėjimo aikštelėse bei nemėgstantys laukti eismo “kamščiuose”. Parkavimo aikštelių įrengimas prie įvažiavimų į miestą, turėtų paskatinti vairuotojus palikti automobilius tose aikštelėse ir tolimesnei kelionei persėsti į tramvajų.
4. Kokie moderniojo tramvajaus pranašumai, palyginti su nuosavais automobiliais?
Pagrindinis pranašumas yra tas, kad modernusis tramvajus visuomet atvyks laiku, nepriklausomai nuo paros laiko, atstumo tarp stočių. Gyventojai ir miesto svečiai galės būti tikri, kad į reikiamą vietą atvyks laiku. Atsiradus tramvajui, vairuotojams nebereikės ilgai svarstyti, kur pastatyti automobilį. Be to, tramvajus neterš aplinkos.
5. Ar kelionė moderniuoju tramvajumi kainuos brangiau nei naudojantis įprastomis viešojo transporto priemonėmis?
Tramvajaus bilietai kainuos tiek kiek ir kitų viešojo transporto priemonių. Siekiant garantuoti bendrosios viešojo transporto sistemos (tramvajus, troleibusai, autobusai, mikroautobusai) darbo efektyvumą, kelionės bilietą bus galima naudoti visose šiose transporto priemonėse nepriklausomai nuo persėdimų skaičiaus tol, kol galios bilietas.
6. Ar išliks kelionių nuolaidos moksleiviams, studentams ir pensininkams?
Lietuvos įstatymuose numatytos tam tikros nuolaidos keleiviams bei asmenų grupėms, turinčioms teisę jomis naudotis. Tokių pat įstatymų bus laikomasi važiuojant tramvajumi.
7. Ar tramvajaus atsiradimas turės įtakos eismo saugumui, nes Lietuvos vairuotojai neįpratę prie šios transporto priemonės?
Tramvajus važiuoja tik jam skirtu keliu. Taigi, jo santykis su automobilių vairuotojais yra minimalus. Be to, jis važiuoja tik mieste leistinu greičiu. Sankryžose tramvajus manevruoja naudodamasis įspėjamosiomis šviesomis, todėl jis bus matomas geriau nei automobilis. Tai sudarys sąlygas, kad kuo mažiau avarinių situacijų įvyktų tarp automobilių ir tramvajų nei šiandien jų pasitaiko tarp automobilių ir troleibusų. Vilniečiai, kaip ir daugelio kitų miestų gyventojai, greitai pripras prie tramvajaus. Apie tai, kad jis artėja, suprasime ir iš malonaus garsinio signalo.
8. Ar dėl moderniojo tramvajaus eismo nepadidės triukšmų lygis ir vibracija?
Ne, modernusis tramvajus pagamintas iš ypatingų, garsą slopinančių medžiagų. Vagonų salone garsas taip pat neutralizuojamas, todėl keleiviai važiuodami jokio triukšmo negirdi. Bėgiai įmontuoti į antivibracinį sluoksnį. Tai padeda apsaugoti nuo triukšmo šalia tramvajaus trasos gyvenančius žmones.
9. Kaip tramvajus įtakos esamus požeminius inžinerinius tinklus? Ar reikės juos iškelti iš po tramvajui skirtų eismo juostų?
Tramvajus turės įtakos požeminiams inžineriniams tinklams. Statybų metu jie bus kiek galima atnaujinti ir perkelti kuo toliau nuo tramvajaus trasos. Taip daryti rekomenduojama iš atsargumo paskatų. Tuo atveju, jeigu tektų, pavyzdžiui, tvarkyti vandentiekio sistemos gedimus, būtų daug paprasčiau vandentiekio vamzdžius pasiekti nuo šaligatvio nei priverstinai stabdant tramvajaus eismą ir ardant bėgius.
10. Ar reikės rekonstruoti 2-3 eismo juostų gatves ir kaip įvažiuosime į šalia gatvės esančius privačius sklypus?
Siekiant sudaryti kuo palankesnes sąlygas eismui, reikės pertvarkyti eismo juostas ir sankryžas. Bus įrengti tam tikri privažiavimai, leisiantys patekti į šalia tramvajaus trasos esančius privačius sklypus.
11. Kuo modernusis tramvajus būtų pranašesnis už troleibusą, jei pastarajam būtų suteiktos tramvajui sudaromos eismo sąlygos?
Tramvajumi bus galima pervežti žymiai didesnį skaičių žmonių. Be to, ši transporto priemonė greitesnė nei troleibusas. Tramvajus važiuoja daug stabiliau, suteikdamas daugiau patogumų keleiviams. Nebelieka problemos dėl nukrentančių srovės imtuvų («ūsų»), kas dažnai pasitaiko troleibusams. Tramvajus yra ekonomiškesnis užimamos erdvės eismo juostose požiūriu. Todėl jis turėtų būti priimtinas net ir tiems žmonėms, kurie skeptiškai nusiteikę viešojo transporto atžvilgiu.
12. Kaip planuojamas moderniojo tramvajaus tinklas paveiks esamą miesto viešojo transporto maršrutų tinklą?
Tramvajų tinklas bus susijęs su troleibusų, autobusų ir maršrutinių taksi (mikroautobusų) tinklais. Šių viešojo transporto priemonių maršrutus numatoma suderinti tarpusavyje, todėl miesto transporto tinklas taps efektyvus ir daug patogesnis keleiviams. Vieni maršrutai bus panaikinti, kiti modifikuoti ar pratęsti, arba sukurti nauji, kad maksimaliai apimtų aptarnaujamą teritoriją.
13. Ar įprastas miesto viešasis transportas galės važiuoti tramvajui skirtomis eismo juostomis (įskaitant ir mikroautobusus)?
Ne, negalės. Jei norima garantuoti tramvajaus eismo efektyvumą ir greitį, jokio kito tipo viešasis transportas (nei troleibusai, nei autobusai, nei mikroautobusai) negalės pasinaudoti tik tramvajui skirtu keliu.
14. Kokie yra formuojamo modernaus tramvajaus maršrutų tinklo pranašumai palyginti su Vilniaus bendrajame plane numatytu tinklu?
Bendrajame plane pateiktas bėginio transporto tinklas jungia miesto vakarinius ir šiaurės-vakarų rajonus su centru, tuo žymiai prailgindamas kelionės laiką, palyginant su esamais troleibusų ir autobusų maršrutais. Centrą aptarnaujantis maršrutas yra per daug nutolęs nuo miesto centro, nors tai yra pagrindinė vilniečių kelionių kryptis. Du tramvajaus maršrutus, kaip siūlyta, “paleidus” Kalvarijų ir Kernavės gatvėmis, buvo rizikuojama viršyti realią transporto paslaugų paklausą šioje atkarpoje ir labai apsunkinti eksploataciją.
15. Kas turėtų finansuoti modernaus tramvajaus įdiegimą Vilniuje? Kas paprastai finansuoja moderniojo tramvajaus statybas kituose Europos miestuose?
Europoje tramvajaus statybų finansavimui yra randama daug būdų ir šaltinių, kurie įvairiuose miestuose yra skirtingi. Paprastai savivaldybė finansuoja tam tikrą dalį sumos imdama paskolas. Likusioji tokio finansavimo dalis vykdoma pasinaudojant Europos Sąjungos, valstybės arba administracinių rajonų dotacijomis. Tam tikrais atvejais, privačios įmonės finansavimui vykdyti taiko konsesinį būdą. Vilniaus savivaldybė turės visas įmanomas pasirinkimo galimybes.
16. Kokia Vilniaus miesto transporto perspektyva be modernaus tramvajaus?
Visiškai tikėtina, kad po penkerių metų automobilių skaičius padidės tiek, jog dvigubai padaugės transporto kamščių ir dvigubai pailgės kelionių laikas. Bus dar sunkiau pastatyti automobilį miesto centre, o aplinkos užterštumas taps vienas iš svarbiausių vilniečių rūpesčių.