2003-06-04 17:39
artas71
Padėsiu nieko_sau.
Taigi raidė A ir vienas protingiausių/gabiausių žmonijos atstovų
Aristotelis
Aristotelis (384-324 m. pr. Kr.) gimė Stageiroje ir dvidešimt metų mokėsi Platono akademijoje. Apie 342 m. pr. Kr. jis tapo Aleksandro Didžiojo mokytoju. Vėliau Aristotelis Atėnuose įkūrė savo - peripatetikų - mokyklą.
Dauguma išlikusių jo raštų- tai paskaitų tekstai, naudoti likėjuje, jo mokykloje (vadinamieji ezoteriniai raštai). Jie sudaro Corpus Aristotelicum:
- logikos knygos, vėliau pavadintos organonu (įrankis, instrumentas),
- gamtamoksliniai veikalai, - metafizika,
- etikos veikalai,
- knygos apie estetiką.
Vienas reikšmingiausių indėlių j Vakarų dvasios raidą yra jo logika:
Aristotelis pirmasis ėmėsi tirti mąstymo sutvarkymą ne (tik) turinio, bet ir formos požiūriu (formalioji logika).
Pirmiausia Boecijaus ir Petro Ispano pastangomis aristotelinė logika tapo visos tradicinės logikos pagrindu.
Aristotelis, kaip ir jo mokytojas Platonas, didžiausią dėmesį skiria sąvokai, tačiau ji šiuo atveju nusako kategoriją.
"Kiekvienas be ryšio pasakytas žodis žymi arba esmę, arba "kiek", arba "koks", arba "kieno nors atžvilgiu", arba "kur", arba "kada", arba "būti kokioje nors padėtyje", arba "turėti", arba "veikti", arba "patirti".
Tačiau paprastai žodžiai jungiami j sakinius, vadinamus sprendiniais, kuriais teigiama kas nors teisinga arba klaidinga. Tokius sprendinius pagal tam tikras taisykles galima jungti į samprotavimus. Šias taisykles Aristotelis išdėsto "Pirmojoje analitikoje". Kai du sprendiniai sujungiami j trečią sprendinį, gauname silogizmą. Gryniausią silogizmo pavidalą Aristotelis nusako taip:
"Jei a teigiama apie visą b, o b - apie visą c, tai ir a būtinai turi būti teigiama apie visą c. Toks samprotavimo pavidalas vadinamas pirmuoju" (Vėliau a buvo pervadinta P, b- M, o c- S.)
Klasikiniu laikomas toks silogizmas:
(l) visi žmonės mirtingi
(2) Sokratas yra žmogus
(3) vadinasi, Sokratas mirtingas;
Šiuo atveju (l) bei (2) teiginiai yrą prielaidos, o (3) teiginys yra išvada. "Žmogus" šiame silogizme yra vidurinė sąvoka (gr. horos mesos; lot. terminus medius), kurios išvadoje nebelieka.
Be šios pirmosios silogizmo formos, Aristotelis pateikia dar dvi kitas; jos skiriasi tuo, kad jose vidurinioji sąvoka yra subjektas arba predikatas.
Samprotavimų grandinė yra įrodymas. Tai dedukcinis metodas, t.y. šiuo atveju einama nuo bendrybės prie atskirybės.
Pasak Aristotelio, mokslo tikslas yra būtinu būdu išvesti esamybę iš tam tikros priežasties (gr. aitia).
Įrodymą Aristotelis supranta kaip išvedimą (apodeixis).
Išvedimo, arba dedukcijos, priešybė yra indukcija (apagoge). "Topikoje" Aristotelis ją taip aprašo:
"Indukcija yra ėjimas nuo atskirybės prie bendrybės, pvz., jei labiausiai patyręs vairininkas yra pats geriausias, o patyręs vadeliotojas taip pat yra pats geriausias, tai apskritai kiekviename dalyke labiausiai patyręs bus pats geriausias”
Skirtingai negu Platonas, Aristotelis manė, kad pažinimą galima pasiekti ir indukcija, susiejant išankstinį žinojimą bei juslinį patyrimą. Tiesa, mokslo tikslas-gebėti atskirybę būtinu būdu išvesti iš bendros priežasties, tačiau tai įmanoma tik taikant indukciją.
Mokslas yra apodiktiškas tik tada, kai jis užbaigtas, tačiau žinią jis semiasi iš indukcijos.
Indukcija ieško to, kas bendra kuriai nors giminei. Visos esinijos suskirstymas įgalina apibrėžimą (horismos). Jj sudaro rūšis bei požymius lemiantys skirtumai (pvz., žmogus yra protinga gyva būtybė).
Indukcijos ir dedukcijos sąveika lemia tai, kad keičiasi to, kas įvyko anksčiau, ir to, kas įvyksta vėliau, santykis.
Iš tikrųjų ankstesni bendri dalykai pažįstami vėliau kaip vėliau būvanti atskirybė.
Tačiau tai, kas yra visų pirmiausia ir bendriausia (principas), neįrodoma: "Principas yra netarpiškas įrodymo teiginys. Netarpiška yra tai, už ką nebėra nicko ankstcsnio."
Tai teisinga, nes vedinio vedinys turėtų vesti atžangon j begalybę. Pats Aristotelis tokį principą, prieštaravimo dėsnį:
"Neįmanoma, kad kam nors tas pats dalykas tuo pačiu požiūriu sykiu ir tektų, ir netektų."
Pavadinta "patikimiausiu logikos principu"