Tininga rašė:
admin123 rašė:
bet ar papildomas darbas gali buti tai paciai pagrindinei funkcijai pareigoms atlikti, ar tai turi buti kitos pareigos?
35 str.
1. Darbo sutarties šalys susitarimu dėl papildomo darbo, kuris tampa darbo sutarties dalimi, gali susitarti dėl darbo sutartyje
anksčiau nesulygtos papildomos darbo funkcijos atlikimo.
Seno kodekso 114 str. 1 d. nustatė, kad "
Darbuotojas gali susitarti, jeigu to nedraudžia įstatymai, kad jis toje pačioje darbovietėje eis tam tikras papildomas pareigas arba dirbs tam tikrą papildomą (sutartyje nesulygtą) darbą."
Nepaisant to:
"Nagrinėjamu atveju pagal 2007 m. rugpjūčio 31 d. darbo sutartį Nr. 207 darbuotoja dirbo VšĮ Kauno rajono greitosios medicinos pagalbos stotyje gydytoja vieno etato darbo krūviu už 2040 Lt mėnesinį atlyginimą (vėliau padidintą iki 2260 Lt). Byloje nustatyta ir kasatorė neginčijo, kad darbo sutarties šalys laisva abipuse valia 2008 m. spalio 16 d. sudarė antrą darbo sutartį Nr. 226, kuria susitarė, jog kasatorė dirbs gydytoja 0,25 etato krūviu už 565 Lt mėnesinį atlyginimą. Taigi buvo susitarta dėl darbo funkcijos, jos apimties ir atlygio už darbą. Ilgą laiką šalys šią sutartį vykdė: kasatorė dirbo sulygtą darbą, o atsakovė mokėjo sutartą darbo užmokestį. Nėra duomenų, kad šis susitarimas būtų buvęs inicijuotas darbdavės, priešingai – nepaneigta atsakovės nurodyta aplinkybė, jog kasatorė buvo linkusi dėl papildomų pajamų padidinti savo darbo apimtį. Taigi nėra pagrindo pripažinti, kad antroji darbo sutartis sudaryta pažeidžiant sutarčių laisvės principą, imperatyviąsias darbo teisės normas ar darbuotojos interesus bei teisę gauti tinkamą apmokėjimą. Atsižvelgiant į tai, kad, kaip minėta, darbuotojas ir darbdavys laisva valia, neviršydami įstatyme įtvirtintų maksimalių darbo trukmės ribų, gali sutarti dėl darbo masto padidinimo, t. y. ilgesnės darbo laiko trukmės, sutartyje nustatant už tai sulygtą atlygį, nagrinėjamu atveju toks susitarimas su ta pačia darbdave dėl tapačių pagrindinėms darbo funkcijų atlikimo, viršijantis įprastą darbo laiką, tačiau neviršijantis įstatyme nustatytų imperatyvių apribojimų, traktuotinas kaip darbo masto padidinimas.
Kadangi kasatorė savo noru sutiko už nustatytą atlygį dirbti daugiau ir savo valią išreiškė pasirašydama ginčo darbo sutartį Nr. 226, tokio darbo laiko trukmė turi būti vertinama pagal DK 144 straipsnio 5 dalies nuostatas. Darbo masto padidinimo atveju DK 144 straipsnio 1 dalyje nustatyta taisyklė, kad darbo laikas negali būti ilgesnis kaip 40 valandų per savaitę, neturėtų būti taikoma, nes, kaip pagrįstai nurodė pirmosios instancijos teismas, toks aiškinimas lemtų, kad su tuo pačiu darbdaviu negalėtų būti susitarta nei dėl papildomo darbo, nei dėl darbo masto padidinimo, nes darbuotojui dirbant vieno etato krūviu (40 valandų per savaitę arba, esant sutrumpintam darbo laikui nagrinėjamu atveju, – 37 valandas per savaitę) nebūtų įmanoma dirbti papildomai. Teismas teisingai išaiškino, kad DK 144 straipsnio 5 dalis leidžia dirbti daugiau nei vienu etatu, o susitarimas dėl tokio darbo gali būti įforminamas arba antraeilio darbo sutartimi (kai yra keli darbdaviai), arba sutartimi dėl papildomo darbo (kai darbdavys yra tas pats); taip pat, esant darbuotojo ir darbdavio susitarimui dėl darbo daugiau nei vienu etatu, leidžiama ir nukrypti nuo DK 144 straipsnio 1 dalyje nustatyto maksimalaus savaitės darbo laiko. Pabrėžtina, kad DK 144 straipsnio 5 dalis taikoma tiek darbui keliose darbovietėse (antraeilių pareigų atveju), tiek darbui vienoje darbovietėje, nes teisinis reglamentavimas negali būti diferencijuojamas tik pagal tai, ar darbas atliekamas toje pačioje ar skirtingose darbovietėse.
Konstatuotina, kad toks išaiškinimas taikytinas ir padidinant darbų mastą, t. y. su tuo pačiu darbdaviu susitariant dėl tos pačios darbo funkcijos atlikimo padidinta apimtimi. Atsižvelgiant į tai, atmestini kasatorės teiginiai, kad nagrinėjamu atveju turėjo būti taikomas DK 144 straipsnio 1 dalyje nustatytas darbo laiko trukmės apribojimas. Teismams nenustačius, jog įstatyme nustatyta maksimali darbo laiko trukmė būtų viršyta, laikytina, kad pirmosios ir apeliacinės instancijos teismai pagrįstai ir teisėtai darbo pagal 2008 m. spalio 16 d. darbo sutartį nepripažino viršvalandiniu darbu.
Pažymėtina, kad priešinga išvada paneigtų pirmiau aptartus sąžiningumo ir proporcingo šalių teisių bei teisėtų interesų gynimo principus, nes, nepažeidžiant įstatyme nustatytų maksimalių darbo laiko trukmės ribų ir šalims susitarus, jog darbuotoja dirbs tam tikrą valandų skaičių už tam tikrą sulygtą atlygį, tai negali būti vienašališkai vienos šalies reikalavimu perkvalifikuota į viršvalandžius. Toks perkvalifikavimas reikštų nesąžiningumą darbdavio atžvilgiu, apribotų jo galimybes naudotis teise ir pareiga laisvai organizuoti darbuotojų darbą ir darbuotojų trūkumą spręsti kitomis priemonėms, pavyzdžiui, ne didinant darbo mastą jau esamam darbuotojui, o priimant kitą darbuotoją 0,25 etatui, ir lemtų jam neproporcingai sunkias finansines pasekmes. Be to, atsižvelgiant į tai, kad, neviršijant įstatyme nustatytų maksimalių normų, darbuotojas laisva valia gali pasirinkti, kiek ir už kokį darbo užmokestį dirbti, manytina, jog tokio pasirinkimo apmokėjimo sąlygos neturėtų skirtis vien dėl to, kad dirbama skirtingose darbovietėse. Sudarius sutartį dėl antraeilių pareigų kitoje darbovietėje leidžiama nukrypti nuo DK 144 straipsnio 1 dalyje nustatyto maksimalaus savaitės darbo laiko, todėl, kaip nurodyta pirmiau šioje nutartyje, toks nukrypimas leistinas ir darbuotojui tariantis dėl darbo masto padidinimo su tuo pačiu darbdaviu." (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2015-11-13 nutartis c/b Nr. 3k-3-590-378/2015)
Ir ši praktika negali pasikeisti, nes pasikeitimas reikštų sveikatos sistemos bankrotą, ten 90 proc. dirba daugiau nei 1 etatu.