2008-06-02 21:04
Rolanda
2011-09-11 05-51
Dėl biudžetinių - bijau suklaidinti, bet, manau, kad pareiginė instrukcija vienodai traktuojama ir biudžetinėje, ir privačioje įmonėje. DK ar kiti teisės aktai neišvardija pareigų, kurias turi atlikti tam tikros profesijos, specialybės, kvalifikacijos ar užimantis tam tikras pareigas asmuo. Todėl darbuotojas privalo atlikti visokius darbus, kurie priskiriami jo darbo sutartyje sulygtai profesijai, specialybei ir kvalifikacijai
, (BET - artas darbuotojas dirba pagal darbo sutartį?), nebent pačioje darbo sutartyje būtų aptarta, kad tam tikri darbai jam nebus pavedami arba pavedami tam tikri papildomi darbai (DK 114 str. 1 dalyje numatyta galimybė toje pačioje darbovietėje eiti tam tikras papildomas pareigas arba dirbti tam tikrą papildomą darbą). Taigi darbdavio ir darbuotojo susitarimo laisvė dėl darbuotojo pareigų yra apribota pareigų, priskirtinų tam tikros profesijos, specialybės, kvalifikacijos asmeniui, visuma. Pvz., asmuo pagal darbo sutartį atliekantis tik vairuotojo darbo funkcijas, buhalterinių dokumentų išrašyti ir pasirašyti negali. DK 232 straipsnis nustato, kad tam tikrų profesijų ir tarnybų darbuotojų pareigas taip pat gali nustatyti pareigybės aprašymai ir nuostatai. Privačiame sektoriuje – tai yra darbdavio priimti aktai, privalomi tiktai toje darbovietėje dirbantiems asmenims. Valstybės institucijos parengia tam tikrų viešojo sektoriaus pareigybių aprašymus (pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymu „Dėl Tipinės mokyklinio autobuso vairuotojo darbo instrukcijos ir mokyklinio autobuso vairuotojo instruktavimo tvarkos tvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 7-203) patvirtinta Tipinė mokyklinio autobuso vairuotojo darbo instrukcija), kurie įpareigoja atitinkamas teisės aktuose nurodytas pareigybes užimančius darbuotojus. Tiek privataus, tiek viešojo sektoriaus darbuotojai privalo vadovautis pareigybių aprašymais, jei buvo supažindinti su jais vadovaujantis DK 99 str. 4 dalimi.
Pažymėtina, jog pagal DK 119 straipsnį darbdavys neturi teisės reikalauti, kad darbuotojas atliktų darbą, nesulygtą darbo sutartimi, išskyrus DK numatytus atvejus.
Taip aiškina Lietuvos Respublikos darbo kodekso komentaras. III dalis. Individualūs darbo santykiai. – V.: Justitia, 2004.
Sprendžiant klausimą, kaip apibrėžti darbuotojo pareigas ir kaip su jomis supažindinti darbuotoją, reikėtų vadovautis paprasta nuostata: žodžiu gali būti duodami tik tokie nurodymai, kurie traktuotini kaip įprastinių darbo sutartyje nustatytų darbuotojo pareigų vykdymas. Tai grindžiama tuo, kad esant ginčui kils sunkumų įrodyti, dėl kokių darbo pareigų vykdymo su darbuotoju buvo susitarta. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas 2000 m. spalio 16 d. civilinėje byloje Nr. 3K-3-1012/2000 nurodė, kad darbo sutarčiai sudaryti pakanka susitarti dėl darbo funkcijos, t. y. dėl tam tikros profesijos, specialybės, kvalifikacijos darbo arba dėl tam tikrų pareigų. Teismo nuomone, darbo funkcijos apimtis, t. y. konkretus darbuotojo atliktinas darbas gali būti detalizuojamas vėliau, jau vykdant darbo sutartį. Darbo funkcijos apimtis nebūtinai turi būti specialiai apibrėžta darbo sutartyje, ji gali būti aptariama ir lokaliniuose norminiuose aktuose, pavyzdžiui, darbuotojo pareiginiuose nuostatuose. Kad kiekvienas darbuotojas žinotų savo darbus ir atsakomybės ribas, dėl tikslių darbo funkcijų rekomenduotina susitarti raštu, t. y. bendrovėje turi būti parengti kiekvieno darbuotojo pareiginiai nuostatai. Taigi pačia veiksmingiausia ir paprasčiausia priemone darbo funkcijai aprašyti laikytina darbuotojo pareiginiai nuostatai.
Nurodymus, nenustatytus darbuotojo pareiginiuose nuostatuose, rekomenduotina visuomet įforminti raštu – bendrovės vadovo įsakymu. Įsakymais turėtų būti įforminami nurodymai dėl materialinių vertybių priėmimo, saugojimo ir išdavimo, dėl bendrovės veiklai reikalingų medžiagų ir žaliavų, darbo priemonių pirkimo (tiekimo).
Lietuvos Aukščiausiasis Teismas 2004 m. balandžio 26 d. civilinėje byloje Nr. 3K-3-300/2004, nustatydamas, kad darbdavio duodami pavedimai, nors ir tiesiogiai nesusiję su darbo sutartyje aprašytomis pareigomis, tačiau esant tokiai formuluotei pareiginiuose nuostatuose ("darbuotojas vykdo ir kitus bendrovės vadovybės nurodymus"), laikytini teisėtais ir už jų nevykdymą gali būti skiriamos drausminės nuobaudos.
Tačiau Lietuvos Aukščiausiasis Teismas 2000 m. spalio 16 d. civilinėje byloje Nr. 3K-3-1012/2000 nurodė, kad darbo funkcija gali būti aiški jau iš paties darbo ar pareigybės pavadinimo
. Pvz, jei darbuotojas priimtas vadybininko pareigoms, suprantama, kad jo darbo pareigos apims klientų paiešką, pasiūlymus įsigyti bendrovės parduodamą produkciją, sudaryti pirkimo–pardavimo sandorius ir t. t.
Kai sprendžiamas klausimas, ar šalių valia dėl darbo funkcijų buvo pakankamai suderinta, būtina atsižvelgti ir į darbuotojo išsimokslinimą, patirtį, įvertinant, ar šios aplinkybės davė darbdaviui pakankamą pagrindą manyti, kad priimamas į darbą asmuo suprato savo būsimas darbo funkcijas ir sutinka su jomis.
Kitoje byloje LAT (2000 m. spalio 16 d. civilinėje byloje Nr. 3K-3-1012/2000) pažymėjo, kad darbo sutarties šalių lygiateisiškumas nereiškia, kad šalys neprivalo bendradarbiauti. Tai ypač aktualu kalbant apie darbo sutartį, nes be šalių bendradarbiavimo neįmanoma pasiekti tų tikslų, kurių šalys siekia sudarydamos darbo sutartį. Taigi abi darbo sutarties šalys privalo kooperuotis ir rodyti atitinkamą iniciatyvą, siekdamos tinkamai įgyvendinti savo pareigas. Darbuotojas, nežinodamas visų savo pareigų, darbo funkcijų ar kai kurių jam pavesto darbo atlikimo detalių, abejodamas šių aplinkybių žinojimu, turi kreiptis į darbdavį ir prašyti atitinkamų instrukcijų. Antra vertus, darbo sutarties šalių lygiateisiškumas reikalauja siekti šalių interesų pusiausvyros ir neleidžia ginti išimtinai vienos kurios nors šalies interesus, ignoruojant kitos šalies teisėtus interesus. Tad gal vertėtų tai darbuotojai išdrįsti paprašyti vadovo įsakymu detalizuoti, kokius darbus jai priklauso atlikti pagal jos pareigas.